Geluk als een virus door de organisatie

Page top visual

Ook buiten onze regio gaan organisaties aan de slag met de duurzame inzetbaarheid van hun medewerkers. Philadelphia, een zorgorganisatie voor mensen met een verstandelijke beperking, wil naar eigen zeggen ‘geluk als een virus’ door hun organisatie verspreiden. Een stevige ambitie, want hoe pak je dat aan, binnen een organisatie met honderden zorglocaties door het hele land en zo’n zevenduizend medewerkers?

Begin klein en bedenk: wat past bij ons?

In 2017 schreef Philadelpia er een visie over, vanuit het idee dat mensen die voor anderen zorgen óók goed voor zichzelf moeten zorgen. In de visie beschrijft Philadelphia geluk onder andere als: voelen dat je grip hebt, voelen dat je keuzes kunt maken, ertoe doen, werk hebben dat bij je past. Gaat het even wat minder, dan is veerkracht belangrijk. De organisatie wil haar medewerkers hierover aan de praat krijgen met elkaar, zodat er meer verbinding ontstaat en zelfzorg belangrijker wordt. Ken ik mezelf? Kennen wij elkaar? En hoe kunnen we bijdragen aan elkaars geluk en werkplezier? Die vragen staan centraal in de visie op geluk.

Van visie naar de praktijk

Philadelphia heeft die visie inmiddels vertaald naar de praktijk. Een deskundige spreker introduceerde tijdens een nieuwjaarssessie het thema geluk. Medewerkers ontvingen een gelukskalender en de bestaande aandachtsfunctionarissen Veilig & Gezond werken worden ingezet om de beweging verder te verspreiden. Geïnteresseerde collega’s kregen een training waarin ze leerden hoe ze nieuw ontwikkelde materialen en werkvormen kunnen inzetten binnen hun team, om het gesprek over geluk en werkplezier.

Verzuim

Inmiddels is geluk ook een aandachtspunt binnen de verzuimaanpak van Philadelphia. De zorgorganisatie heeft het laagste verzuimcijfer in de branche. Ze ziet verzuim als een signaal: Hoe gezond is een organisatie en hoe blijf je met elkaar scherp op dat onderwerp? Weer aan het werk gaan na een zwangerschap, aan het werk blijven tijdens de overgang, optimisme leren kweken, je eigen passies ontdekken, omgaan met verdriet en werken naast een druk gezin: voor allerlei situaties zijn er workshops, brochures of adviesgesprekken mogelijk.

Klein beginnen

Volgens Philadelphia zijn medewerkers enthousiast over de aanpak. Tegelijkertijd is het voor iedereen een uitdaging om ermee bezig te blijven, in de hectiek van het dagelijkse werk. Philadelphia wil andere organisaties die ook een visie op geluk willen verspreiden, aanraden om niet te groot te beginnen. “Begin klein en bedenk: wat past bij ons? Geluk als thema uitdragen is geen trucje van bovenaf, teams moeten er zelf mee aan de slag willen gaan. Zoek naar al bestaande projecten, thema’s of kernwaarden binnen de organisatie waar je dit aan kunt koppelen, zodat je een beginpunt heb”, aldus de organisatie.

Waarom is dit een goed voorbeeld?

De aanpak van Philadelphia lijkt effect te hebben, ze hebben zelfs het laagste ziekteverzuim in de branche gehandicaptenzorg. Opvallend is dat Philadelphia zich focust op werkgeluk en plezier in plaats van op verzuim. Ondanks dat deze focus in de visie van de organisatie is vastgelegd, waakt Philadephia ervoor dat het geen ‘trucje’ van bovenaf is. Doordat het vertrekpunt bij de teams zelf ligt lijkt er spraken van verhoogd enthousiasme en draagvlak. Dat maakt het initiatief Geluk en werkplezier bij Philadelphia een inspirerend voorbeeld voor andere organisaties en/of branches.

Koploper

De commissie Werken in de Zorg volgt de ontwikkelingen in de regio’s. Daarnaast is het Actie Leer Netwerk (ALN) in het leven geroepen om goede ideeën en projecten op de pakken en landelijke aandacht te geven. Het ALN heeft Philadelphia als Koploper benoemd. Koplopers zijn praktijkvoorbeelden van innovatieve arbeidsmarktinitiatieven waarin concrete resultaten zijn geboekt bij de aanpak van het personeelstekort

Bron: www.actieleernetwerk.nl